طناز و شما

چرا نوزادم در آغوشم می‌خوابد اما به محض گذاشتن در تخت بیدار می‌شود؟

بازدید: 0
0:00
/
0:00

پاسخ: دکتر طناز فرازی
ببینین عزیزم، خب جدا از اینکه خیلی خیلی هنوز کوچولوئه و به اون بودن با ما احتیاج داره، بچه (من هزاران بار گفتم) چرچیل نیستش که بخواد بشینه برخلاف حرف بعضیا که الان کلی هم تحقیق دراومده که کار درستی نیست، این حرفی که قبلاً می‌زدن که بگیم: «آقا بچه گریه می‌کنه بذار گریه کنه، عادت می‌کنه!»، اون بچه نقشه نمی‌کشه که آقا من گریه کنم. تو اون سن‌ها بچه بزرگ‌تر موضوعش فرق می‌کنه، ولی بچه‌ای تا زیر یک سال این‌جوری نیست که بگه: «آقا من گریه می‌کنم، چون گریه کنم منو بغل می‌کنن، منم اینو حتماً بیام الان این نقشه رو بچینم و طبق نقشه برم جلو اجراش کنم.»
اون بچه واقعاً وقتی بغل می‌خواد، به هر دلیلی آرامشش ریخته به هم؛ دلش درد می‌کنه، اضطراب داره، احساس می‌کنه شما نیستین. بچه هیچ درکی از زمان و مکان و اینکه «من الان می‌رم، برمی‌گردم» نداره. ببینید، برای خود ماهای آدم‌بزرگ چقدر ترسناک و دلشوره‌آور و بده وقتی ندونیم کسی که دوسش داریم الان می‌ره آیا برمی‌گرده یا برنمی‌گرده؟ اصلاً نمی‌دونیم! اون بچه کوچیک این‌جوریه؛ اون نمی‌دونه الان که من می‌ذارمش و می‌رم (دو دقیقه، اصلاً می‌گم زمان بلد نیست)، دو دقیقه دیگه برمی‌گردم؟ ۱۰ دقیقه دیگه برمی‌گردم؟ ۱۰ روز دیگه برمی‌گردم؟ اصلاً برمی‌گردم یا برنمی‌گردم؟
اون فقط می‌دونه این محیط امنِ آرامش‌بخشی که من می‌شناسمش و باهاش آشنام و کل دنیامه الان، ما در سن کوچیکی چه‌جوری دلمون می‌خواد یه مرد، یا یه مرد چه‌جوری دلش می‌خواد یه زن دوستش داشته باشه، بشیم کل دنیاش؟ برای اون بچه کوچیک، من کل دنیاشم؛ هیچی جز من براش وجود نداره، هیچی.
بعد من دارم این دنیاشو ازش برای زمان‌های خاصی می‌گیرم. خب خیلی می‌ریزه به هم، عکس‌العمل‌های مختلف نشون میده. و منی که اینجا آدم بالغی هستم و بزرگسالم و می‌دونم چه خبره، من باید صبر داشته باشم، حوصله داشته باشم، زمان بدم. ۱۰ روز اصلاً زمانی نیست؛ ممکنه ۶ ماه طول بکشه کوچولو کوچولو کوچولو ساعتش زیاد شه.
ممکنه بچه از یه ساعت و نیم تنها موندن و گریه نکردن و من رو نخواستن شروع کنه، من روزی ۵ دقیقه بهش اضافه می‌کنم؛ روزی ۵ دقیقه، ۵ دقیقه، ۵ دقیقه، تا برسه به اون زمانی که بخوابه و بدونه که من برمی‌گردم و عادت کنه و خیالش راحت بشه. ولی ممکنه این ۵ دقیقه ۵ دقیقه‌ها یهو ۹ ماه زمان ببره تا برسه به اون تایمی که من می‌خوام. ممکنه تا چهار ساعت رو بچه خوب بره، بعد از اون چهار ساعت من بخوام دو دقیقه اضافه کنم، یهو سه هفته طول بکشه؛ چون اونجا دیگه گیر می‌کنه. بچه‌ست دیگه، صبر و حوصله می‌خواد، ولی درست می‌شه.
و خیلی جالبه؛ من توی بیشتر کامنت‌ها و دایرکت‌هایی که می‌گیرم، ما انتظاری که از یک بچه کوچولو (حالا به دنیا اومده تا پنج شش ساله) داریم، درست مثل انتظاریه که از یک آدم بالغ داریم: «من اینو سه بار براش توضیح دادم، پس چرا…؟» بابا کوچیکه! بچه‌ست! شما به آدم‌بزرگِ جاافتاده‌ی تحصیل‌کرده‌ی باتجربه یه چیزیو توضیح می‌دین یه بار، خیلی از اوقات کار نمی‌کنه، ده بار هم می‌گین کار نمی‌کنه؛ طرف یا یادش می‌ره، یا حواسش نیست، یا قبول نمی‌کنه، یا بیشتر باید راجع‌بهش صحبت کرد.
اینا خیلی کوچولوان، خیلی کوچولوان. انتظاراتمونو از بچه‌هامون واقعاً در حد همون سن و سال خودشون بیاریم پایین؛ خیلی زیاد نباشه که هم اونا اذیت بشن هم تو ذوق ما بخوره این کاسه صبرمون لبریز بشه.

نظرتون چیه؟

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر

سلام به دوستان عزیزمون!

قبل از اینکه سوالتون رو بپرسید، چند تا نکته هست که دوست داریم باهاتون در میون بذاریم. این نکته‌ها برای اینه که هم شما راحت باشید و هم ما بتونیم به بهترین نحو بهتون کمک بکنیم.

1. درباره پاسخ‌ها

از زبان دکتر طناز فرازی: سعی می‌کنم تا جایی که تجربه و دانشم اجازه میده به بیشتر سوال‌ها پاسخ بدم. البته چون تعداد سوالات زیاده، اول تیم من اون‌ها رو بررسی می‌کنه و سوالاتی که تکراری نیستن رو برای من میفرسته.

2. سوال‌ها و جواب‌ها برای همه منتشر میشن

چرا اینکار رو می‌کنیم؟
چون معتقدیم دغدغه‌ها و سوالات شما می‌تونه به خیلی‌های دیگه هم کمک کنه. برای همین:

همه پاسخ‌ها (البته با اجازه شما) توی وب‌سایت منتشر میشن.

✅ سوال‌ها رو به صورت ناشناس منتشر می‌کنیم. اسم شما جایی نمیاد.

✅ لطفاً توی سوالتون، اسم، آدرس، شماره تلفن خودتون یا دیگران، جزئیات خیلی خصوصی و شخصی مربوط به خودتون یا اطلاعات دیگران رو بدون اجازه‌شون ننویسید.

???? یک نکته مهم: اگر نیاز دارید جزئیات خصوصی رو مطرح کنید، بهتره از فرم‌های خصوصی یا ایمیل استفاده کنید. تو پروفایلتون یک فرم دیگه برای مشاوره با خانم دکتر طناز فرازی داریم. این فرم کاملا امنه و مستقیم برای خانم دکتر ارسال میشه.

3. موقع پرسیدن سوال این نکات رو حتما رعایت کنید:

✅ سن خانم و آقا یا هر شخص دیگه ای که در موردشون سوال دارین

✅ مجرد هستین یا متاهل

✅ فرزندی دارین یا خیر؟ چند سالشونه؟ جنسیتشون چیه؟

✅ چند وقته ازدواج کردین؟ یا چند وقته در رابطه هستین؟

سوالات کلی نپرسید مثلا: ما با هم می‌تونیم ازدواج کنیم؟ ضعیفم باید چیکار کنم؟

 ????مواردی مثل اسم، شهر محل سکونت یا اطلاعاتی که ممکنه با مطرح کردنش هویتتون لو بره رو ننویسید

???? دقت کنید خانم دکتر فقط یک بار سوال شما رو پاسخ می‌دن هر موردی که باعث می‌شه خانم دکتر بتونن بهتر راهنمایی کنن رو ذکر کنید.

4. چه سوالایی رو نمی‌تونیم جواب بدیم؟

  • تجویز دارو – این کار فقط با معاینه حضوری امکان‌پذیره
  • موضوعات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود
  • محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز
  • سوالات با محتوای نامناسب

5. موارد اورژانسی

توجه فرمایید: این فرم برای موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست!

اگر در شرایط بحرانی هستید، لطفاً فوراً با این شماره‌ تماس بگیرید:

???? اورژانس اجتماعی: 123

???? یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

6. تغییرات احتمالی

ممکنه گاهی این قوانین رو به‌روزرسانی کنیم. اگر از سایت استفاده می‌کنید، یعنی با تغییرات هم موافقید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی یه سری به این صفحه بزنید.


تأیید نهایی

با زدن دکمه “موافقم”، تأیید می‌کنید که:

  • این نکات رو خوندید و باهاشون موافقید.
  • می‌دونید که سوال و جوابتون ممکنه منتشر بشه (برای کمک به دیگران).
  • در صورت نیاز، اطلاعات خصوصی رو حذف می‌کنید.

آخرین به‌روزرسانی: 31 شهریور 1404

اگر سوالی درباره این قوانین دارید، می‌تونید به ما ایمیل بزنید:
info@tannaz.org