طناز و شما

هر بار که می‌خوام برای بچه‌دار شدن تصمیم قطعی بگیرم و اقدام کنم، یهو اون‌قدر استرس و ترس میاد سراغم که کلاً پشیمون می‌شم و بی‌خیالش می‌شم. چیکار باید بکنم؟

بازدید: 0
0:00
/
0:00

پاسخ: دکتر طناز فرازی
توضیحی که به من دادین چون خیلی خیلی کوتاهه، خیلی راحت نیستش که من بتونم تشخیص بدم که دلیل ترس شما چیه؛ چون هیچ چیزی راجع به زندگی خودتون، نوع بزرگ شدنتون، خانواده‌تون، اتفاقاتی که براتون افتاده از سن کم تا الان، نمی‌دونم. با این دو سه تا جمله‌ای که برای من نوشتین، تنها حرفی که می‌تونم بزنم اینه که اگر به دلیلی از قبل نبوده باشه… یعنی اتفاقی در زمان بچگی یا نوجوانی شما دورتون نیفتاده؟ (لزوماً هم مربوط به شخص خودتون نیست؛ مثلاً ممکنه که آدم، دوستش زمان زایمان جونشو از دست داده، در حال زایمان خونریزی داشته نتونستن نجاتش بدن یا بچه از بین رفته، و این یه اثر خیلی بدی روی کسی که شاهد این ماجرا بوده گذاشته که الان ترس داره از بچه‌دار شدن. شاید خود آدم زندگی‌ که داشته یا موقع بزرگ شدن اتفاقاتی در خانواده افتاده یا چیزهایی دیده که باعث ایجاد ترس و نگرانی شده برای آوردن بچه. شاید مثلاً یه نفر پدرش یهو ورشکست شده، چند ساله خیلی سخت داشتن، تصمیم گرفته که بچه رو تو اون شرایط قرار نده).
اگه هیچ‌کدوم از چیزهایی نیستش که شما دیدید یا باهاش مواجه شدید یا در خانواده‌تون یا پیشینه‌تون بوده (که اینا رو چون هیچی به من نگفتید من نمی‌دونم، می‌گم بر اساس این سه چهار تا جمله بخوام بگم) و خیلی از اوقات دلیلش اینه: احساس مسئولیت زیاده. ما چون آدمای اطرافمونو می‌بینیم و چون می‌خونیم و می‌شنویم (الان دسترسی به اطلاعات زیاده) و می‌دونیم که چه بار مسئولیتی به زندگیمون اضافه می‌شه و چقدر زندگیمون یهو تغییر می‌کنه.
تغییرش ۵ درصد، ۱۰ درصد، ۱۵ درصد نیست؛ یک تغییر خیلی خیلی زیاد ۷۰-۸۰ درصدیه. حالا مادر، جز اون تغییرات تو روتین زندگیش و اینا که تغییرات فیزیکی خیلی زیادم داره (من راجع به این حتماً یه دونه پست یوتیوب درست می‌کنم که مادر فیزیکش و بدنش چقدر بر اثر بارداری و زایمان تغییر می‌کنه)، خب آدم اینا رو می‌بینه. بعد می‌شنوه از این کارایی که باید انجام بده، فشاری که روی رابطه خودش با همسرش میاد، رو زندگی میاد، و اینا به صورت ناخودآگاه در آدم ایجاد ترس و اضطراب می‌کنه، چون یک مسئولیت سنگینیه که یهو می‌خوان بذارن روی شونه من؛ طبیعیه که بترسید و نگران بشین.
اگر که خیلی خیلی عاشقانه بچه دوست دارید، خب اینا میاد، ترس و نگرانیام باهاش هست و کم‌کم‌کم برطرف می‌شه. ولی اگر دوست داشتنتون نسبت به بچه عاشقانه نیستش که: «واقعاً من الان از ته دلم بچه می‌خوام!» (نه برای اینکه باید بچه‌دار بشیم، نه برای اینکه بقیه می‌گن بچه‌دار شیم، برای اینکه من و همسرم با هم اوکی‌ایم، رابطه‌مون اوکیه، شرایطمون اوکیه و الان واقعاً دوست داریم یه موجود کوچولوی جدید رو به زندگیمون اضافه کنیم و بهش این شانس و امکان رو بدیم که اون هم یک زندگی خیلی خوب داشته باشه و بسازه). اگر به اینجا رسیدید، بچه‌دار بشید؛ بقیه‌اش کم‌کم‌کم‌کم با زمان درست می‌شه.
اگه به اینجا نرسیدید و ترس‌هاتون زیاده و این حستون پنجاه‌ پنجاست یا کمتر از ۵۰ است که بچه می‌خواین، به نظر من اول اگه می‌تونین یه حیوان خونگی بیارین. مثل بچه نیست، اصلاً قابل مقایسه با بچه نیست، اما مسئولیت‌های شما رو زیاد می‌کنه؛ به‌خصوص اگه پرنده و مثلاً موش و اینا نباشه، سگ یا گربه باشه. چون آدم دلبستگیش به این‌جور حیوونا بیشتر از حیوونای دیگه‌ است. بعد دلش نمیاد تنهاشون بذاره، باید مسئول باشه، باید روزی دو بار سه بار ببرتشون بیرون که دستشویی انجام بدن، حموم دارن، ناخن‌هاشونو باید کوتاه کنه، شامپوشونو باید بگیره، غذاشونو باید آماده کنه، جاشونو باید تمیز کنه، مسافرت نمی‌تونین مثل قبل برین و جایی پیدا کنین که بتونین سگ یا گربه‌تون رو بذارین یا کسی بیاد بهش برسه.
این باعث می‌شه که محک بزنین خودتونو ببینین آیا آماده هستین برای پذیرفتن مسئولیت بیشتر یا نه. اگه دیدید نه، و این اضطرابتون رو داره زیاد می‌کنه و زندگیتون داره میره تحت فشار، یعنی خب بچه فعلاً اصلاً نباید بیاد دیگه. اگه که دیدین نه اوکیه، و عادت کردین و تونستین هندلش کنین، خب دیگه ترستون می‌ریزه، بچه می‌شه بیاد.

نظرتون چیه؟

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر

سلام به دوستان عزیزمون!

قبل از اینکه سوالتون رو بپرسید، چند تا نکته هست که دوست داریم باهاتون در میون بذاریم. این نکته‌ها برای اینه که هم شما راحت باشید و هم ما بتونیم به بهترین نحو بهتون کمک بکنیم.

1. درباره پاسخ‌ها

از زبان دکتر طناز فرازی: سعی می‌کنم تا جایی که تجربه و دانشم اجازه میده به بیشتر سوال‌ها پاسخ بدم. البته چون تعداد سوالات زیاده، اول تیم من اون‌ها رو بررسی می‌کنه و سوالاتی که تکراری نیستن رو برای من میفرسته.

2. سوال‌ها و جواب‌ها برای همه منتشر میشن

چرا اینکار رو می‌کنیم؟
چون معتقدیم دغدغه‌ها و سوالات شما می‌تونه به خیلی‌های دیگه هم کمک کنه. برای همین:

همه پاسخ‌ها (البته با اجازه شما) توی وب‌سایت منتشر میشن.

✅ سوال‌ها رو به صورت ناشناس منتشر می‌کنیم. اسم شما جایی نمیاد.

✅ لطفاً توی سوالتون، اسم، آدرس، شماره تلفن خودتون یا دیگران، جزئیات خیلی خصوصی و شخصی مربوط به خودتون یا اطلاعات دیگران رو بدون اجازه‌شون ننویسید.

???? یک نکته مهم: اگر نیاز دارید جزئیات خصوصی رو مطرح کنید، بهتره از فرم‌های خصوصی یا ایمیل استفاده کنید. تو پروفایلتون یک فرم دیگه برای مشاوره با خانم دکتر طناز فرازی داریم. این فرم کاملا امنه و مستقیم برای خانم دکتر ارسال میشه.

3. موقع پرسیدن سوال این نکات رو حتما رعایت کنید:

✅ سن خانم و آقا یا هر شخص دیگه ای که در موردشون سوال دارین

✅ مجرد هستین یا متاهل

✅ فرزندی دارین یا خیر؟ چند سالشونه؟ جنسیتشون چیه؟

✅ چند وقته ازدواج کردین؟ یا چند وقته در رابطه هستین؟

سوالات کلی نپرسید مثلا: ما با هم می‌تونیم ازدواج کنیم؟ ضعیفم باید چیکار کنم؟

 ????مواردی مثل اسم، شهر محل سکونت یا اطلاعاتی که ممکنه با مطرح کردنش هویتتون لو بره رو ننویسید

???? دقت کنید خانم دکتر فقط یک بار سوال شما رو پاسخ می‌دن هر موردی که باعث می‌شه خانم دکتر بتونن بهتر راهنمایی کنن رو ذکر کنید.

4. چه سوالایی رو نمی‌تونیم جواب بدیم؟

  • تجویز دارو – این کار فقط با معاینه حضوری امکان‌پذیره
  • موضوعات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود
  • محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز
  • سوالات با محتوای نامناسب

5. موارد اورژانسی

توجه فرمایید: این فرم برای موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست!

اگر در شرایط بحرانی هستید، لطفاً فوراً با این شماره‌ تماس بگیرید:

???? اورژانس اجتماعی: 123

???? یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

6. تغییرات احتمالی

ممکنه گاهی این قوانین رو به‌روزرسانی کنیم. اگر از سایت استفاده می‌کنید، یعنی با تغییرات هم موافقید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی یه سری به این صفحه بزنید.


تأیید نهایی

با زدن دکمه “موافقم”، تأیید می‌کنید که:

  • این نکات رو خوندید و باهاشون موافقید.
  • می‌دونید که سوال و جوابتون ممکنه منتشر بشه (برای کمک به دیگران).
  • در صورت نیاز، اطلاعات خصوصی رو حذف می‌کنید.

آخرین به‌روزرسانی: 31 شهریور 1404

اگر سوالی درباره این قوانین دارید، می‌تونید به ما ایمیل بزنید:
info@tannaz.org