طناز و شما

بچه‌م خیلی بدغذاست، مثلاً اگه غذای روی سفره رو دوست نداشته باشه، اصلاً لب نمی‌زنه. تو این شرایط واکنش درست ما به‌عنوان پدر و مادر چیه؟

بازدید: 0
0:00
/
0:00

پاسخ: دکتر طناز فرازی
بچه‌ای که گرسنه‌ش باشه، من یادمه اینو قبلاً مادربزرگم همیشه به مامانم می‌گفتن. شما حالا استوری‌های دیروز رو نمی‌دونم تا آخر گوش کردین یا نه؛ من خودم بسیار بسیار بچه هم بدغذا هم کم‌غذایی بودم. وقتی کوچولو بودم خیلی خیلی بد و اخلاق‌های خیلی خاصی داشتم تو غذا خوردن و به مامان من می‌گفتن که: «بچه اگه گرسنه‌ش باشه، سنگم بذاری جلوش می‌خوره.» منظورم از این حرف این نیستش که به بچه گرسنگی بدیم؛ ولی وقتی من غذایی رو درست می‌کنم که بچه دوست نداره، کم‌کم باید بهش عادت کنه، اگه هیچ‌وقت تو غذاهاش نبوده. و بعضی از اوقات هم عادت نمی‌کنه؛ مثل من با غذاهای شیرین که تا چند سال پیش اصلاً نمی‌خوردم، الان خورشتِ به آلو و آلبالوپلو، این‌جور چیزا رو دوست دارم، می‌خورم، ولی لب نمی‌زدم تا هفت‌هشت سال پیش.
کوکوسبزی اگه دارین و بچه نمی‌خوره، اگر غذاییه که قبلاً می‌خورده و الان نمی‌خوره، خب چون ناگهانی الان اخلاقش عوض شده، همون موقع آدم به بچه می‌گه (با بچه کوچیک که دعوا نداریم که): «خب مامان جون، الان اینو نمی‌خوری؟» تو یخچال، نه اینکه بریم چیز جدیدی براش درست کنیم؛ «مامان الان تو یخچال مثلاً ماکارونی از دیروز مونده، نون‌پنیر داریم، می‌تونم مثلاً بهت تخم‌مرغ بدم.» اینا از این چیزایی که تو یخچال هست؛ «شما کدوم رو می‌خوای؟» من بهش دارم سه تا چهار تا چیزی که هست رو میگم، ولی بچه احساس می‌کنه که اون داره انتخاب می‌کنه. در واقع حق انتخاب‌ها رو من دارم بهش میدم.
مثل وقتی که من بارها گفتم خیلی خوبه آدم به بچه این حس رو بده که: «تو داری تصمیم می‌گیری، من برات تصمیم نمی‌گیرم.» ولی غیرواقعیه دیگه. من مثلاً به بچه میگم: «تو دسر آلبالو می‌خوای؟ یا سیب می‌خوای؟ یا موز می‌خوای؟ یا ژله می‌خوای؟» اون وقتی که از اینا رو انتخاب می‌کنه، فکر می‌کنه خودش تصمیم گرفته، در حالی که من از قبل تصمیم رو براش گرفتم؛ اون روی تصمیم من یه حق انتخاب کوچولویی داره. هیچ‌وقت نمی‌ریم به بچه کوچولو بگیم «دسر چی می‌خوای؟» چون اون وقت می‌گه: «بستنی!» بعد من می‌خوام بهش بگم: «نه، مثلاً الان با این گلو که بستنی بهت نمیدم.» می‌گه: «شکلات!» می‌گم: «نه دیگه، شما شکلات مثلاً بین صبحانه و ناهار خوردی، شکلات نمیشه.» این بچه رو اذیت می‌کنه و می‌بَرتش رو فاز لج و لجبازی.
برای همین سرِ کوکو، یهو نظرش تا دو هفته پیش می‌خورده، تا هفته پیش می‌خورده، الان یهو می‌گه نه! من سه تا چهار تا آپشنی که راحته و هست (نه اینکه غذای تازه درست کنم که احساس کنه خب من هر وقت خوشم نیاد سریع یه چیز دیگه درست می‌کنن) از اون چیزایی که هست بهش پیشنهاد میدم، بچه انتخاب می‌کنه، می‌خوره. اگه گفت: «نه نمی‌خورم، گرسنه‌م نیست»، خب باشه گرسنه‌ش نیست نخوره، هر وقت گرسنه شد میاد می‌گه. این مال بچه مثلاً دو‌سه‌ساله است. چون وقتی کوچولوئن که مثلاً بچه‌ای که شیر می‌خوره که ساعت خاص داره، برای اینکه اگه بریزه به هم، بعد کل سیستم روزش می‌ریزه به هم.
میاد گرسنه‌ش می‌شه، نیم ساعت بعدش می‌گه و ما هم غذا رو گرم می‌کنیم میدیم بخوره. اگه خیلی دیرتر شد، ما بچه رو که با گرسنگی دادن تنبیه نمی‌کنیم بگیم: «نه، الان ۱۱ شبه، شام ساعت ۸ بوده دیگه من چیزی به شما نمی‌دم تا فردا صبح.» آدم… اصلاً کار درستی نیست و تنبیه رو بچه جواب نمیده. شام رو بهش میدم، ولی اون‌قدری که هر شب شام می‌دادم نمی‌دم که نظم بچه به هم نریزه، که فردا صبح هم صبحانه‌ش رو رأس ساعت نخواد بخوره. نصف شامِ حالت عادی رو بهش می‌دم. قبل از شام بهش یه لیوان آب میدم، یه ربع بعد، نیم ساعت بعد بهش شام میدم. بعدش یه چیز سبک بهش می‌دم که بچه سیر بمونه تا صبح، ولی کل اون شام بزرگ رو نه، نمی‌دم.
حالا این در صورتی بود که نظر بچه نسبت به غذایی که قبلاً می‌خورده عوض شه. اگه غذای جدیده چی؟ اگه دارم یه غذای جدیدی درست می‌کنم که بچه تا حالا شبیه‌ش رو نخورده؛ مثلاً اگه قبلاً من گوشت چرخ‌کرده رو با برنج به بچه می‌دادم الان می‌خوام اونو به صورت ساندویچ بهش بدم، یا مثلاً با پاستا یا ماکارونی درست کنم بهش بدم، خب احتمال ۹۹ درصد بچه اونو می‌خوره، چون شبیه چیزیه که قبلاً خورده. ولی اگه یه غذای کاملاً جدیده که بچه تا حالا نخورده و ذائقه‌ش بهش عادت نداره (تا حالا هیچ‌وقت ماهی یا غذای دریایی نخورده، الان من می‌خوام یه غذای دریایی رو برای اولین بار بهش بدم)، خب حتماً در کنارش یه غذای دیگه که مطمئنم بچه دوست داره درست می‌کنم.
اگه بچه این غذای جدید رو خورد و اوکی بود و لازم نبود کوچولو‌ کوچولو وارد غذاش کنم که بخواد بهش عادت کنه که چه بهتر.اگر نخورد، زوری نیست. اون یکی غذا رو بهش می‌دم، از این یه کوچولو می‌دم، یا مثلاً ازش می‌پرسم… اون یکی غذا رو می‌ذارم که لج و لجبازی نشه، بعد میگم: «خب مثلاً مامان، من این ماهی رو این‌جوری درست کردم، فکر می‌کنی مثلاً اگه مثل اون مرغه که اون دفعه بهت دادم با سیب‌زمینی سرخ‌کرده درست کنم یا یه جوری کنم که مثل مرغ سوخاری بشه، اون‌جوری فکر می‌کنی دوست داری؟» بچه یا می‌گه: «آره امتحان می‌کنم» یا می‌گه: «نه». جذابش می‌کنم براش. بعد دوباره چهار پنج روز بعد سعی می‌کنم اون غذایی رو که احساس می‌کنم برای بچه خوبه و دوست دارم به رژیم غذاییش اضافه کنم رو دوباره بهش معرفی کنم. ولی همیشه وقتی جدیده، یه چیزی که می‌دونم بچه دوست داره رو کنارش میذارم که بچه ظهر یا شب گرسنه نمونه. امیدوارم که این دیگه کامل بوده باشه. ولی یادمون باشه به بچه گرسنگی نمی‌دیم، لج و لجبازی هم نمی‌کنیم، دعوا نمی‌کنیم، بچه کوچولو…

نظرتون چیه؟

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر

سلام به دوستان عزیزمون!

قبل از اینکه سوالتون رو بپرسید، چند تا نکته هست که دوست داریم باهاتون در میون بذاریم. این نکته‌ها برای اینه که هم شما راحت باشید و هم ما بتونیم به بهترین نحو بهتون کمک بکنیم.

1. درباره پاسخ‌ها

از زبان دکتر طناز فرازی: سعی می‌کنم تا جایی که تجربه و دانشم اجازه میده به بیشتر سوال‌ها پاسخ بدم. البته چون تعداد سوالات زیاده، اول تیم من اون‌ها رو بررسی می‌کنه و سوالاتی که تکراری نیستن رو برای من میفرسته.

2. سوال‌ها و جواب‌ها برای همه منتشر میشن

چرا اینکار رو می‌کنیم؟
چون معتقدیم دغدغه‌ها و سوالات شما می‌تونه به خیلی‌های دیگه هم کمک کنه. برای همین:

همه پاسخ‌ها (البته با اجازه شما) توی وب‌سایت منتشر میشن.

✅ سوال‌ها رو به صورت ناشناس منتشر می‌کنیم. اسم شما جایی نمیاد.

✅ لطفاً توی سوالتون، اسم، آدرس، شماره تلفن خودتون یا دیگران، جزئیات خیلی خصوصی و شخصی مربوط به خودتون یا اطلاعات دیگران رو بدون اجازه‌شون ننویسید.

???? یک نکته مهم: اگر نیاز دارید جزئیات خصوصی رو مطرح کنید، بهتره از فرم‌های خصوصی یا ایمیل استفاده کنید. تو پروفایلتون یک فرم دیگه برای مشاوره با خانم دکتر طناز فرازی داریم. این فرم کاملا امنه و مستقیم برای خانم دکتر ارسال میشه.

3. موقع پرسیدن سوال این نکات رو حتما رعایت کنید:

✅ سن خانم و آقا یا هر شخص دیگه ای که در موردشون سوال دارین

✅ مجرد هستین یا متاهل

✅ فرزندی دارین یا خیر؟ چند سالشونه؟ جنسیتشون چیه؟

✅ چند وقته ازدواج کردین؟ یا چند وقته در رابطه هستین؟

سوالات کلی نپرسید مثلا: ما با هم می‌تونیم ازدواج کنیم؟ ضعیفم باید چیکار کنم؟

 ????مواردی مثل اسم، شهر محل سکونت یا اطلاعاتی که ممکنه با مطرح کردنش هویتتون لو بره رو ننویسید

???? دقت کنید خانم دکتر فقط یک بار سوال شما رو پاسخ می‌دن هر موردی که باعث می‌شه خانم دکتر بتونن بهتر راهنمایی کنن رو ذکر کنید.

4. چه سوالایی رو نمی‌تونیم جواب بدیم؟

  • تجویز دارو – این کار فقط با معاینه حضوری امکان‌پذیره
  • موضوعات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود
  • محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز
  • سوالات با محتوای نامناسب

5. موارد اورژانسی

توجه فرمایید: این فرم برای موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست!

اگر در شرایط بحرانی هستید، لطفاً فوراً با این شماره‌ تماس بگیرید:

???? اورژانس اجتماعی: 123

???? یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

6. تغییرات احتمالی

ممکنه گاهی این قوانین رو به‌روزرسانی کنیم. اگر از سایت استفاده می‌کنید، یعنی با تغییرات هم موافقید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی یه سری به این صفحه بزنید.


تأیید نهایی

با زدن دکمه “موافقم”، تأیید می‌کنید که:

  • این نکات رو خوندید و باهاشون موافقید.
  • می‌دونید که سوال و جوابتون ممکنه منتشر بشه (برای کمک به دیگران).
  • در صورت نیاز، اطلاعات خصوصی رو حذف می‌کنید.

آخرین به‌روزرسانی: 31 شهریور 1404

اگر سوالی درباره این قوانین دارید، می‌تونید به ما ایمیل بزنید:
info@tannaz.org