طناز و شما

می‌خواهیم با فامیل پدریمون که رفتار بدی با ما و مادرمان دارن قطع رابطه کنیم، اما پدرم با عذاب وجدان دادن اصرار به ارتباط داشتن داره. چیکار باید بکنیم؟

بازدید: 0
0:00
/
0:00

پاسخ: دکتر طناز فرازی
بچه‌تون رو مجبور به رفت‌وآمد یا مجبور به دوست‌داشتن کسی نکنید که باهاش راحت نیست یا نمی‌خواد رفت‌وآمد کنه. مهم نیستش که اون آدمِ اون طرف چقدر آدم خوبیه، بامحبت، بی‌محبت، شخصیتش خوبه، بده؛ اینا اصلاً مهم نیست. بچه آدم برای آدم همیشه نسبت به بقیه آدم‌ها اولویته؛ چون من به دنیا آوردم (یا حالا مامانش به دنیا آورده ولی خب بچه منه)، از گوشت و خون و پوست منه.
ما دو نفر والد، هر دو مستقیم براش مسئولیم؛ برای به دنیا آوردنش مسئولیم و تا یک سنی این مسئولیت رو داریم و بعدش زور نیست و اون مسئولیت هم از ما سلب میشه. دوست داشته باشیم هوای بچه‌مونو بعد از سنی که رو پا شدن، تونستن خودشون برای خودشون همه‌ کار بکنند، دوست داشتیم هنوز به اون مسئولیتی ادامه میدیم؛ نداشتیم، زندگی خودمونو می‌کنیم. کمک خواستن، کمک می‌کنیم؛ نه، نخواستن اجازه میدیم زندگیشونو بکنن.
ولی در هیچ دوره‌ای از این مدت، چه زمانی که در منزل من هستن چه در زمانی که جدا زندگی می‌کنند، ما نمی‌شه به بچه‌مون حکم کنیم که کسی رو باید دوست داشته باشه، باید بره بیاد، باید وقت بگذرونه. کار درستی هم نیست. همون‌جوری که ما آدما اثر انگشتمون با هم متفاوته، روح و احساساتمون هم با هم متفاوته. اون اثری که من الان رو شما گذاشتم که اومدین دارین منو فالو می‌کنین، دوستم دارین، به حرفم اعتماد دارین، حرفم روتون تأثیر میذاره، این اثر رو رو خیلی آدمای دیگه شاید نه‌تنها نذارم، یه چیزی تو من جوری اذیتشون کنه که اصلاً ریخت منم دیگه نخوان ببینن.
زور که نیست! حالا چه آدم خوبیم، چه آدم بدیم، چه مهربونم، چه نیستم، چه دارم فیلم بازی می‌کنم، چه نمی‌کنم؛ یه عده‌ای منو می‌پذیرن، دوست دارن، اعتماد می‌کنن، یه عده‌ای نمی‌پذیرن، دوست ندارن، اعتماد نمی‌کنن و هیچ اشکالی نداره و این زوری و اجباری نیست.
باید اجازه بدیم آدما خودشون در این مورد که چی دوست دارن بهشون نزدیک باشه، کی رو دوست دارن در زندگیشون نگه دارند و کی رو نمی‌خوان بهش نزدیک بشن، تصمیم بگیرن. احترام گذاشتن یه حرف دیگه‌ است. سال‌به‌سال یه عیده، یه بزرگتری هست، بچه من پیشم باشه، هنوز تو خونه من داره زندگی می‌کنه، اونم نه با دادوبیداد و دعوا، محترمانه: «باباجون، مامان‌جون، این سنته. ۱۰ دقیقه بریم خونه عموت، خونه پدربزرگ مادربزرگت، خونه دوست من که اصلاً بزرگتره، ۱۰ دقیقه می‌شینیم میایم؛ یا ۱۰ دقیقه می‌شینیم بعد شما با ماشین خودت بیا برو.»
این اشکالی نداره؛ در حد احترام، در حد ۱۰ دقیقه، یک ربع. اما مجبور کردن بچه به اینکه: «باید بیای خونه فلانی، باید دو سه ساعت بمونی، باید باهاش رفت‌وآمد کنی، ما داریم میریم مسافرت باید بیاد»، این اصلاً کار درستی نیست و باعث ایجاد فاصله بین من و بچه‌م می‌شه. آیا واقعاً می‌ارزه که من رابطه خودم با بچه‌مو خراب کنم برای اینکه فکر می‌کنم دیگری باید با بچه من بیاد و بره؟ چه کاریه آخه!

نظرتون چیه؟

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر

سلام به دوستان عزیزمون!

قبل از اینکه سوالتون رو بپرسید، چند تا نکته هست که دوست داریم باهاتون در میون بذاریم. این نکته‌ها برای اینه که هم شما راحت باشید و هم ما بتونیم به بهترین نحو بهتون کمک بکنیم.

1. درباره پاسخ‌ها

از زبان دکتر طناز فرازی: سعی می‌کنم تا جایی که تجربه و دانشم اجازه میده به بیشتر سوال‌ها پاسخ بدم. البته چون تعداد سوالات زیاده، اول تیم من اون‌ها رو بررسی می‌کنه و سوالاتی که تکراری نیستن رو برای من میفرسته.

2. سوال‌ها و جواب‌ها برای همه منتشر میشن

چرا اینکار رو می‌کنیم؟
چون معتقدیم دغدغه‌ها و سوالات شما می‌تونه به خیلی‌های دیگه هم کمک کنه. برای همین:

همه پاسخ‌ها (البته با اجازه شما) توی وب‌سایت منتشر میشن.

✅ سوال‌ها رو به صورت ناشناس منتشر می‌کنیم. اسم شما جایی نمیاد.

✅ لطفاً توی سوالتون، اسم، آدرس، شماره تلفن خودتون یا دیگران، جزئیات خیلی خصوصی و شخصی مربوط به خودتون یا اطلاعات دیگران رو بدون اجازه‌شون ننویسید.

???? یک نکته مهم: اگر نیاز دارید جزئیات خصوصی رو مطرح کنید، بهتره از فرم‌های خصوصی یا ایمیل استفاده کنید. تو پروفایلتون یک فرم دیگه برای مشاوره با خانم دکتر طناز فرازی داریم. این فرم کاملا امنه و مستقیم برای خانم دکتر ارسال میشه.

3. موقع پرسیدن سوال این نکات رو حتما رعایت کنید:

✅ سن خانم و آقا یا هر شخص دیگه ای که در موردشون سوال دارین

✅ مجرد هستین یا متاهل

✅ فرزندی دارین یا خیر؟ چند سالشونه؟ جنسیتشون چیه؟

✅ چند وقته ازدواج کردین؟ یا چند وقته در رابطه هستین؟

سوالات کلی نپرسید مثلا: ما با هم می‌تونیم ازدواج کنیم؟ ضعیفم باید چیکار کنم؟

 ????مواردی مثل اسم، شهر محل سکونت یا اطلاعاتی که ممکنه با مطرح کردنش هویتتون لو بره رو ننویسید

???? دقت کنید خانم دکتر فقط یک بار سوال شما رو پاسخ می‌دن هر موردی که باعث می‌شه خانم دکتر بتونن بهتر راهنمایی کنن رو ذکر کنید.

4. چه سوالایی رو نمی‌تونیم جواب بدیم؟

  • تجویز دارو – این کار فقط با معاینه حضوری امکان‌پذیره
  • موضوعات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود
  • محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز
  • سوالات با محتوای نامناسب

5. موارد اورژانسی

توجه فرمایید: این فرم برای موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست!

اگر در شرایط بحرانی هستید، لطفاً فوراً با این شماره‌ تماس بگیرید:

???? اورژانس اجتماعی: 123

???? یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

6. تغییرات احتمالی

ممکنه گاهی این قوانین رو به‌روزرسانی کنیم. اگر از سایت استفاده می‌کنید، یعنی با تغییرات هم موافقید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی یه سری به این صفحه بزنید.


تأیید نهایی

با زدن دکمه “موافقم”، تأیید می‌کنید که:

  • این نکات رو خوندید و باهاشون موافقید.
  • می‌دونید که سوال و جوابتون ممکنه منتشر بشه (برای کمک به دیگران).
  • در صورت نیاز، اطلاعات خصوصی رو حذف می‌کنید.

آخرین به‌روزرسانی: 31 شهریور 1404

اگر سوالی درباره این قوانین دارید، می‌تونید به ما ایمیل بزنید:
info@tannaz.org