سوال کامل مخاطب: من زندگیِ بینهایت سختی داشتم که دوست ندارم یک روزش تکرار بشه. اما اخیراً دخترم که ۲۵ سال داره، در استخر حالت غش داشت و دکتر تا حدی بیماریِ صرع رو تشخیص داد. الان دیگه پیش این غم و دردِ سنگین، همهٔ بدبختیهای قبلِ زندگی برام مثل عروسی شده. دوام نمیارم، اما مجبورم زنده باشم. حالا سوالم اینه که چیکار کنم؟ آیا دخترم زندگیِ نرمالی نمیتونه داشته باشه؟ آیا نمیتونه ازدواج کنه و بچهدار بشه؟ دکتر برای کنترل تشنج قرصی به اسم نول داده و ۵ سال باید بخوره. واقعاً غصه و درد از حدم خارج شده. یک ساله که شوهرم بیماریِ شبیه اماس گرفته، اما الان فهمیدم که غیر از ناراحتی و بیماریِ دخترم، همهٔ دنیا رو میتونم تحمل کنم. خدا کمکم کنه.
پاسخ: دکتر طناز فرازی
عزیز من، صرع و تشنج اصلاً چیز مهمی نیست که شما اینقدر براش نگران هستین. دخترتون همه کار میتونه انجام بده؛ همه کار جز کارهایی که براش خطرناکه. مثل چی؟ مثل رانندگی؛ چون اگه یهو وسط رانندگی خدای نکرده دچار این حالت بشه، ممکنه تصادف کنه. یا دوچرخهسواری تو کوه و کمر که خیلی امن نیست. دخترتون هر کارِ دیگهای رو میتونه انجام بده. میتونه ازدواج بکنه، میتونه بچهدار بشه، میتونه بچه بزرگ کنه، میتونه درس بخونه و میتونه سرِ کار بره. من تعداد بسیار بسیار زیادی آدم رو میشناسم که دچار بیماریِ صرع هستن، زندگیِ نرمالی دارن و هیچ مشکلی هم براشون پیش نیومده. این موضوع اصلاً چیزی نیست که اینقدر خودتون رو بهخاطرش ناراحت کردین. اصلاً نگران نباشین؛ هیچ اتفاقی نمیافته.

