طناز و شما

همسرم از نظر اخلاقی و مالی بی‌نظیره، اما با قد و قیافه‌ش مشکل دارم و مدام تو مهمونی‌ها با دیگران مقایسه‌اش می‌کنم. چیکار باید بکنم؟

0:00
/
0:00

سوال کامل مخاطب: من در سن ۲۳ سالگی به اجبار خانواده با همسرم ازدواج کردم و همسرم از لحاظ مالی و عاطفی واقعاً برام کم نمی‌ذاره و علاقه من بهش بعد از ازدواج شکل گرفت. اما تنها مشکلم با قد و ظاهرش هست که بعضی وقت‌ها توی مراسم‌ها با بقیه مقایسه‌ش می‌کنم. با این موضوع چطوری کنار بیام چون دیگه ۴ سال هست که ازدواج کردیم؟

پاسخ: دکتر طناز فرازی
عزیزم، شما دارین می‌گین ۴ ساله ازدواج کردید، بعد دارین به من می‌گین که این آقا از نظر هم عاطفی و هم مالی هیچی برای شما کم نمی‌ذارن. یه چیزی که الان هر جای صفحه من رو نگاه کنین یا هر جای وب‌سایت رو برین نگاه کنین، سؤال‌ها رو نگاه کنین، پرسش و پاسخ‌ها رو نگاه کنین، پست‌های آلبومی رو نگاه کنید، می‌بینین که خانم‌ها ناراحتن از این‌که مرد براشون خرج نمی‌کنه، یا مرد فشار میاره، یا مرد کارهایی رو که می‌خوان انجام نمیده، یا مالی و عاطفی بهشون محبت نمی‌کنه.
طرف شما داره این دو تا کاری که معمولاً اون‌جوری که من دارم می‌بینم برای خانم‌ها در فرهنگ ما و در ایران بسیار مهمه رو به‌خوبی انجام می‌ده. ۴ سال از رابطه‌تون گذشته و هیچ مشکل خاصی پیش نیومده؛ الان شما به این فکر افتادید که با ظاهر، به‌ویژه قد ایشون (اون هم نه صورتشون و این‌ها) خیلی مشکل دارین و قدشون خوب نیست. این یکی از اون چیزهاییه که آدم همون اول، همون ابتدا می‌بینه و اگه خوشش نیاد باید قبول نکنه دیگه؛ اگه قبول کرد و رفت توش، دیگه مهم نیست.
دومیش اینه که آدم می‌تونه کفش تخت یا کفش خیلی پاشنه‌کوتاه بپوشه و می‌تونه برای مرد کفش‌هایی بگیره که نه پاشنه‌ بلند (منظورم مثل پاشنه خانم‌ها نیست)، ولی کفش‌های آقایون هم بعضی‌هاش لژ داره که بلندتره؛ مثل تام کروز که تمام کفش‌هاش تقریباً پایینشو داده یک لژ ساختن که قدش یه خرده بلندتر به نظر بیاد. می‌شه این رو درست کرد. اصلش رو ایشون داره، این فرعه. هیچ تضمینی نیست که شما اگر الان از ایشون جدا بشید، اولاً بتونید ازدواج دومی داشته باشید (چون الان ازدواج در ایران بسیار بسیار سخت شده).
دوماً، در ازدواج دوم، طرف همه کارهایی که این شخص داره براتون انجام میده رو به همین خوبی انجام بده. سوماً، تازه فرض کنیم که با این‌همه سختی، ازدواج دومی رخ بده (تازه با مهر طلاقی که تو شناسنامه‌تون می‌خوره)، طرف هم به همین خوبی باشه که از نظر عاطفی و مالی هیچی براتون کم نذاره و بعد از سه چهار سال داد و بیداد و دعوا نداشته باشین و قدش رو هم شما بپسندین؛ از کجا معلوم که بچه شما بخواد قدش و این‌ها به اون آقا بره؟ ممکنه نره.
ممکنه بره به یکی از آبا و اجداد از طرف شما یا از طرف ایشون که قدشون بوده ۱۵۵. مگه ژنتیک این‌جوریه که فقط ژن رو از شما بگیره؟ شما ژن خیلی‌ها رو با خودتون دارین میارین، ایشون هم داره میاره. بستگی داره که کدوم ژن غالب باشه. حالا درسته که تو بعضی چیزها مثلاً تو رنگ چشم معمولاً ژن از یک طرف غالبه، تو این هم معمولاً این‌جوریه، ولی تضمینی که نیست.
ممکنه اصلاً بچه، خیلی من دیدم (یعنی شما واقعاً تا حالا ندیدین؟) مامانش قدبلنده، باباش هم قدبلنده، بچه قدش اصلاً بلند نمی‌شه. چرا؟ یه چیزی تو خونش کم و زیاده، به یکی دیگه در خانواده رفته. یا مامان و بابا جفتشون قدشون کوتاهه، بچه از جفت مادر و پدر قدش بلندتر می‌شه. این‌ها چیزهایی نیست که ما بتونیم کنترل کنیم. من هم امیدوارم شما که دوست دارین بچه‌تون به خودتون بره، ان‌شاءالله همه‌چیزش به خودتون بره؛ ولی حیفه که یک رابطه خوبِ چهار ساله که طرف هم توش آدم خوبیه، هوای شما رو داره، بهتون احساس امنیت عاطفی داده، بهتون احساس امنیت مالی داده…
خلاصه که شما دردسری نداشتین، مشکلی نداشتین، احترام سر جاشه؛ (حیفه) بیاد به هم بخوره به خاطر یه چیزی که نمی‌شه تعیینش کرد، دست ما هم نیست، معلوم هم نیست اصلاً اون اتفاق بیفته یا نیفته. حیفه.

نظرتون چیه؟

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر

سلام به دوستان عزیزمون!

قبل از اینکه سوالتون رو بپرسید، چند تا نکته هست که دوست داریم باهاتون در میون بذاریم. این نکته‌ها برای اینه که هم شما راحت باشید و هم ما بتونیم به بهترین نحو بهتون کمک بکنیم.

1. درباره پاسخ‌ها

از زبان دکتر طناز فرازی: سعی می‌کنم تا جایی که تجربه و دانشم اجازه میده به بیشتر سوال‌ها پاسخ بدم. البته چون تعداد سوالات زیاده، اول تیم من اون‌ها رو بررسی می‌کنه و سوالاتی که تکراری نیستن رو برای من میفرسته.

2. سوال‌ها و جواب‌ها برای همه منتشر میشن

چرا اینکار رو می‌کنیم؟
چون معتقدیم دغدغه‌ها و سوالات شما می‌تونه به خیلی‌های دیگه هم کمک کنه. برای همین:

همه پاسخ‌ها (البته با اجازه شما) توی وب‌سایت منتشر میشن.

✅ سوال‌ها رو به صورت ناشناس منتشر می‌کنیم. اسم شما جایی نمیاد.

✅ لطفاً توی سوالتون، اسم، آدرس، شماره تلفن خودتون یا دیگران، جزئیات خیلی خصوصی و شخصی مربوط به خودتون یا اطلاعات دیگران رو بدون اجازه‌شون ننویسید.

???? یک نکته مهم: اگر نیاز دارید جزئیات خصوصی رو مطرح کنید، بهتره از فرم‌های خصوصی یا ایمیل استفاده کنید. تو پروفایلتون یک فرم دیگه برای مشاوره با خانم دکتر طناز فرازی داریم. این فرم کاملا امنه و مستقیم برای خانم دکتر ارسال میشه.

3. موقع پرسیدن سوال این نکات رو حتما رعایت کنید:

✅ سن خانم و آقا یا هر شخص دیگه ای که در موردشون سوال دارین

✅ مجرد هستین یا متاهل

✅ فرزندی دارین یا خیر؟ چند سالشونه؟ جنسیتشون چیه؟

✅ چند وقته ازدواج کردین؟ یا چند وقته در رابطه هستین؟

سوالات کلی نپرسید مثلا: ما با هم می‌تونیم ازدواج کنیم؟ ضعیفم باید چیکار کنم؟

 ????مواردی مثل اسم، شهر محل سکونت یا اطلاعاتی که ممکنه با مطرح کردنش هویتتون لو بره رو ننویسید

???? دقت کنید خانم دکتر فقط یک بار سوال شما رو پاسخ می‌دن هر موردی که باعث می‌شه خانم دکتر بتونن بهتر راهنمایی کنن رو ذکر کنید.

4. چه سوالایی رو نمی‌تونیم جواب بدیم؟

  • تجویز دارو – این کار فقط با معاینه حضوری امکان‌پذیره
  • موضوعات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود
  • محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز
  • سوالات با محتوای نامناسب

5. موارد اورژانسی

توجه فرمایید: این فرم برای موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست!

اگر در شرایط بحرانی هستید، لطفاً فوراً با این شماره‌ تماس بگیرید:

???? اورژانس اجتماعی: 123

???? یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

6. تغییرات احتمالی

ممکنه گاهی این قوانین رو به‌روزرسانی کنیم. اگر از سایت استفاده می‌کنید، یعنی با تغییرات هم موافقید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی یه سری به این صفحه بزنید.


تأیید نهایی

با زدن دکمه “موافقم”، تأیید می‌کنید که:

  • این نکات رو خوندید و باهاشون موافقید.
  • می‌دونید که سوال و جوابتون ممکنه منتشر بشه (برای کمک به دیگران).
  • در صورت نیاز، اطلاعات خصوصی رو حذف می‌کنید.

آخرین به‌روزرسانی: 31 شهریور 1404

اگر سوالی درباره این قوانین دارید، می‌تونید به ما ایمیل بزنید:
info@tannaz.org