سوال کامل مخاطب: شخصی که دو هفته هست رفته و منم بهش پیام ندادم و حتی بهش نگفتم چرا، ولی دوسش دارم و میخوام تکلیف رابطه رو بدونم. نمیدونم بهش پیام بدم و بگم که از طرف من دیگه تموم شده یا اینکه بهش پیام ندم؟
پاسخ: دکتر طناز فرازی
اگر شما طرف مقابلی رو که دارین راجع بهش صحبت میکنین دوست دارین، اینکه شما بگین: «منم بهش یه تکست بزنم بگم خب پس از طرف منم تموم شد»، این اسمش میشه عکسالعمل. عکسالعمل، کار بچهگانهایه؛ حالا در هر سنی که انجام بشه، این نشوندهنده یک شخصیت ضعیفه. آدمی که سریع (یا حتی کُند) باشه ولی فقط عکسالعمل نشون بده و نتونه منطقی جواب بده (جواب دادن و عکسالعمل نشون دادن متفاوته)، یعنی بچهست.
این حرف شما که «خب پس از طرف منم تمومه»، میشه یه کار بچهگانه. شما اگر طرف رو دوست دارید و اگه براتون مهمه که بدونید چه اتفاقی افتاده، خب یه تکست بزنین؛ چه اتفاقی میفته؟ زمین و آسمون که به هم نمیریزه. این حرفها هم که: «نه، اگه شما تکست بزنی الان غرورت شکسته میشه»، «اینجوری میشه و اونجوری میشه»، اینا همه باد هواست و روانشناسی زرده عزیز من. شما نه غرورت شکسته میشه، نه اتفاقی میفته؛ اتفاقاً این کار نشون میده یه کاراکتر قوی دارین.
طرف بچهبازی درآورده رفته، یا خدای نکرده شاید اصلاً اتفاقی براش افتاده که دو هفته ازش خبری نیست. برای شما مهمه که اون طرف باشه یا نباشه؛ پس خبر میگیری ازش که: «چی شده؟ اتفاقی افتاده؟ هستی؟ نیستی؟ میخوای باشی؟ نمیخوای باشی؟». نمیخواد باشه؟ تمام! باشه، اوکی، موفق باشی هرجا هستی، خوب و خوش. اینطوری شمام دیگه چیزی تو سرتون نمیچرخه، اذیتتون نمیکنه، اما و اگری نمیمونه و تکلیف رو روشن میکنین. حتماً پیغام بدین و بپرسین ببینین چی شده؛ حتماً.

