طناز و شما

اگه همسرمون تمایلی به شرکت در جمع‌های خانوادگی نداشته باشه، اشکالی داره خودمون تنهایی بریم مهمونی؟

بازدید: 0
0:00
/
0:00

پاسخ: دکتر طناز فرازی
ببینین عزیزم، حالا بچه‌ها که می‌تونن تنها برن بیان، یا مادر پدر می‌تونن بدون بچه‌شون جایی برن و بیان؛ احتمالاً سؤال شما در مورد همسرتونه.
چرا ما بعد از ازدواج این فکرو می‌کنیم که حتماً هر وقت منِ نوعی دلم می‌خواد مامان یا بابامو ببینم، حتماً باید همسر من با من بیاد؟ یا اگه همسر من می‌خواد بره برادرش یا خواهرش رو ببینه، یا دلش برای بچه خواهرش تنگ شده، یا اصلاً کل خانواده‌شون دور هم جمع شدن، حتماً یا باید با هم بریم یا نریم؟ ازدواج اصلاً این‌جوری نیست که ما یا همه کارا رو با هم انجام می‌دیم یا انجام نمی‌دیم. این می‌شه مثل یه قفس، مثل یه زندانی که آدمو گذاشتن توش و بعد از چند سال ایجاد اشکال می‌کنه، خیلی خیلی زیاد.
از یه طرفم خانواده من هیچ‌وقـت اون‌قدر که با من راحتن، البته نباید بگم هیچ‌وقت، باید بگم بیشتر اوقات؛ و منظورمم از راحت بودن دوست داشتن نیستا، خیلی خانواده‌ها هستند که عروس یا دامادشونو اصلاً از بچه خودشون بیشتر، یا خیلی نزدیک به بچه خودشون دوست دارن، منظورم از راحتی اینه که من اگه الان یهو برم خونه خودمون، یا سرزده برم، یا خواهر برادرم هستن منم برم، مامان بابام سنشون بالاتره، حالا لباس عوض نمی‌کنن، میز نمی‌چینن چون هر چی بخواد هست. ولی اگه همسر من بخواد بیاد، همه باید یه‌خرده بیشتر رعایت کنند؛ به خاطر اون دوست داشتن و احترامی که بهش می‌ذارن.
بنابراین خیلی از اوقات راحت‌تره که ماها خودمون دور خودمون باشیم. یا مثلاً اگر من با خواهر برادرم خونه مادر پدرم باشم، ما می‌تونیم راجع به مثلاً یه اتفاقی که ۵ سال پیش تو خانواده افتاده (فرض کنید مثلاً شوهر این خواهرم اعتیاد داشته ترک کرده، الان دوباره مواد پیدا شده تو خونه‌شون) راحت می‌تونیم با هم حرف بزنیم. ولی اگه زن یا شوهر یکی دیگه‌مون اونجا توی اون محل حضور داشته باشه، ما دیگه راجع به این مسائل نمی‌تونیم صحبت کنیم.
یا یه‌سری شوخی‌ها هستش که خواهر برادرا یا والدین با بچه‌هاشون با هم‌دیگه می‌کنن، که در حضور اون شخص سومی که خیلی هم دوستش دارند اون کارو انجام نمیدن. خوبه که آدم بعضی از اوقات (نمی‌گم همیشه، ولی بعضی از اوقات) تنها بره بیاد و واقعاً زوری نیست. همسر من اگه از پسرعموی من یا دخترعموی من یا خانواده عموی من خوشش میاد، خب من می‌رم باهام میاد، نه هم نه. و اگه ما از اول ازدواجمون این مسئله رو رعایت کنیم، بحث و حرفی توش نخواهد بود. چون نمی‌گن: «قبلاً که می‌اومد الان چی شده با تو نمیاد؟».
از همون اول اگه من بگم که مثلاً: «دایی جان، عمو جان، خاله جان، عمه جان، بابا، مامان، برادر عزیزم، خواهر عزیزم! ما هر کدوم هر وقت هرکی رو بخوایم ببینیم می‌ریم می‌بینیمش، و نوع کارمون و ساعت‌های کارمون جوریه که خیلی با هم هماهنگ نیست»، همه عادت می‌کنن. یعنی به کمتر از ۶ ماه نرسیده هر حرف و بحثی هم باشه زده می‌شه، تموم می‌شه، میرن سر یه سوژه جدید، عادتم می‌کنن. بعدش دیگه کل زندگیتونو شما راحتین. چه اشکالی داره؟ آدم که خلاف و خطا نمی‌خواد بکنه که؛ می‌خواد بره خواهرشو ببینه، برادرشو ببینه، عموشو ببینه، داییشو ببینه، مامانشو ببینه، باباشو ببینه.
مثلاً بگیم: «من مامان بابای شما رو بسیار بسیار زیاد دوست دارم، شما دوست دارین هر روز یه سری بهشون بزنین، من هفته‌ای یه بار کافیه، اوکیه. اون‌قدر که شما دوسشون دارین که من خب شاید هیچ‌وقت به اون میزان و اندازه و با اون عمق دوستشون نداشته باشم.» شاید برعکس باشه اصلاً! من مامان بابای شما رو می‌خوام هفته‌ای سه بار از سر کار بهشون سر بزنم، شما خودت که بچه‌شون هستی هفته‌ای یه بار می‌خوای ببینیشون. هم‌دیگه رو یه‌خرده راحت و آزاد بگذاریم.

نظرتون چیه؟

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر

سلام به دوستان عزیزمون!

قبل از اینکه سوالتون رو بپرسید، چند تا نکته هست که دوست داریم باهاتون در میون بذاریم. این نکته‌ها برای اینه که هم شما راحت باشید و هم ما بتونیم به بهترین نحو بهتون کمک بکنیم.

1. درباره پاسخ‌ها

از زبان دکتر طناز فرازی: سعی می‌کنم تا جایی که تجربه و دانشم اجازه میده به بیشتر سوال‌ها پاسخ بدم. البته چون تعداد سوالات زیاده، اول تیم من اون‌ها رو بررسی می‌کنه و سوالاتی که تکراری نیستن رو برای من میفرسته.

2. سوال‌ها و جواب‌ها برای همه منتشر میشن

چرا اینکار رو می‌کنیم؟
چون معتقدیم دغدغه‌ها و سوالات شما می‌تونه به خیلی‌های دیگه هم کمک کنه. برای همین:

همه پاسخ‌ها (البته با اجازه شما) توی وب‌سایت منتشر میشن.

✅ سوال‌ها رو به صورت ناشناس منتشر می‌کنیم. اسم شما جایی نمیاد.

✅ لطفاً توی سوالتون، اسم، آدرس، شماره تلفن خودتون یا دیگران، جزئیات خیلی خصوصی و شخصی مربوط به خودتون یا اطلاعات دیگران رو بدون اجازه‌شون ننویسید.

???? یک نکته مهم: اگر نیاز دارید جزئیات خصوصی رو مطرح کنید، بهتره از فرم‌های خصوصی یا ایمیل استفاده کنید. تو پروفایلتون یک فرم دیگه برای مشاوره با خانم دکتر طناز فرازی داریم. این فرم کاملا امنه و مستقیم برای خانم دکتر ارسال میشه.

3. موقع پرسیدن سوال این نکات رو حتما رعایت کنید:

✅ سن خانم و آقا یا هر شخص دیگه ای که در موردشون سوال دارین

✅ مجرد هستین یا متاهل

✅ فرزندی دارین یا خیر؟ چند سالشونه؟ جنسیتشون چیه؟

✅ چند وقته ازدواج کردین؟ یا چند وقته در رابطه هستین؟

سوالات کلی نپرسید مثلا: ما با هم می‌تونیم ازدواج کنیم؟ ضعیفم باید چیکار کنم؟

 ????مواردی مثل اسم، شهر محل سکونت یا اطلاعاتی که ممکنه با مطرح کردنش هویتتون لو بره رو ننویسید

???? دقت کنید خانم دکتر فقط یک بار سوال شما رو پاسخ می‌دن هر موردی که باعث می‌شه خانم دکتر بتونن بهتر راهنمایی کنن رو ذکر کنید.

4. چه سوالایی رو نمی‌تونیم جواب بدیم؟

  • تجویز دارو – این کار فقط با معاینه حضوری امکان‌پذیره
  • موضوعات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود
  • محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز
  • سوالات با محتوای نامناسب

5. موارد اورژانسی

توجه فرمایید: این فرم برای موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست!

اگر در شرایط بحرانی هستید، لطفاً فوراً با این شماره‌ تماس بگیرید:

???? اورژانس اجتماعی: 123

???? یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

6. تغییرات احتمالی

ممکنه گاهی این قوانین رو به‌روزرسانی کنیم. اگر از سایت استفاده می‌کنید، یعنی با تغییرات هم موافقید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی یه سری به این صفحه بزنید.


تأیید نهایی

با زدن دکمه “موافقم”، تأیید می‌کنید که:

  • این نکات رو خوندید و باهاشون موافقید.
  • می‌دونید که سوال و جوابتون ممکنه منتشر بشه (برای کمک به دیگران).
  • در صورت نیاز، اطلاعات خصوصی رو حذف می‌کنید.

آخرین به‌روزرسانی: 31 شهریور 1404

اگر سوالی درباره این قوانین دارید، می‌تونید به ما ایمیل بزنید:
info@tannaz.org