پاسخ: دکتر طناز فرازی
سلام عزیزم، بهتون تسلیت میگم بابت فوت همسرتون. اینو من گفتم؛ همیشه بهتر از آنچه که ما داشتیم هست. اما وقتی ما با یک نفر ۲۰ سال زندگی کردیم و فرزند داشتیم، خیلی اتفاقات افتاده، یک سالهای خاصی از زندگیمونو باهاشون بودیم و الان فوت کردن، قطعاً و صددرصد ما میتونیم با اشخاص دیگه… نه، تازه یه شخص سر راهمون قرار میگیرند که آدمای خوبی هستند، بهمون میخورن، ما بهشون میخوریم، اونا به ما و ما به اونا علاقهمند میشیم. این علاقه بیشتر و زیادتر میشه، اما نمیشه این ارتباط که الان داره در این سن و سال ایجاد میشه رو اصلاً با اون ارتباط قبلی مقایسه کرد که من بخوام بگم آیا میشه بهتر باشه یا نمیشه. از یک جنس نیستند؛ یا حتی اگه بخوایم بگیم از یه جنس، چون یه توضیح طولانی بدم که چرا جنسشون یکی نیست و احتمالاً میان میگن: «نه دیگه، این رابطه عاطفیه، اونم رابطه عاطفیه».
مثل اینه که اصلاً شما یه سیب قرمزو بذارین و بعد توتفرنگی رو هم بذارین. جفتشون میوه هستن، جفتشونم رنگشون قرمزه. بعد شما به من بگین: «خب تو این میوههای قرمز…». خب من جفتشو دوست دارم؛ هم سیب خوبه، دوست دارم، کلی خاصیت داره، هم توتفرنگی رو دوست دارم. از جفتش خوشم میاد، هر کدومش یه زمان خاصی بهم میچسبه، ولی نمیتونم بگم کدومش لزوماً از اون یکی بهتره.
میدونین چی میخوام بهتون بگم؟ شما قطعاً میتونید وارد رابطه جدیدی بشید که بسیار بسیار براتون خوب و خوشاینده، خیلی ازش لذت میبرید، خیلی زندگی خوبی میتونید دوباره شروع کنید و بسازید با یک شخص جدید. اما اصلاً مقایسه با قبلی نداریم.

