طناز و شما

شوهرم مدام بهم بی‌احترامی می‌کنه، طلاق والدینم رو سرکوفت می‌زنه و تو دعواها به مادرش زنگ می‌زنه. چیکار باید بکنم؟

0:00
/
0:00

سوال کامل مخاطب: من سه ساله که ازدواج کردم و بچه‌ای ندارم و ۲۳ سالمه. همسرم فامیل پدرم هستش و پدر و مادرم چند سالی هست که جدا شدن و ارتباطی با پدرم ندارم. همسرم خیلی بهم بی‌احترامی می‌کنه و تا بحثی پیش میاد من رو تحقیر می‌کنه و نبود و طلاق والدینم رو توی سر من می‌زنه و تا دعوامون می‌شه به مادرش زنگ می‌زنه. من افسردگی گرفتم و هیچ‌کس هم حمایتم نمی‌کنه و پشتوانه‌ای هم ندارم؛ باید چی‌کار کنم؟

پاسخ: دکتر طناز فرازی
ببینین عزیزم، سنتون خیلی کمه و هنوز بچه هم ندارین. این‌که می‌گین پشتوانه ندارین و گیر کردین و جایی نیست که برین رو متوجه هستم، ولی اگر شرایطتون خیلی بده و از موقعیت ناراحت و ناراضی هستین، باید یه حرکتی انجام بدین.
حرکت درست به نظر من با تجربه‌ای که دارم چیه؟ الان باید به فکر این باشیم که یا یک حرفه‌ای یاد بگیرین یا یک درسی بخونین، بدون این‌که بچه‌دار بشین؛ چون بچه که بیاد کل ماجرا عوض می‌شه. الان بدون بچه باید به قول ما ایرانی‌ها پشت خودتون رو ببندید که قرص و محکم بشید، که به حمایت کسی احتیاج نداشته باشید، که بتونید از این شرایط خودتون رو خارج کنید و بگید خداحافظ (اگه نمی‌شه شرایط رو تغییر بدین و اگر تا حالا هیچ اقدامی برای تغییر شرایط نکردین اول باید سعی کنیم ببینیم می‌شه شرایط رو درست کرد یا نه. همسرتون اولین کسی که بهشون زنگ می‌زنه مادرشونه؛ شما هم به مادر همسرتون نزدیک بشین، به پدر همسرتون نزدیک بشین و سعی کنین با اون‌ها رابطه خوبی داشته باشین که از طریق اون‌ها یک‌سری چیزها رو بتونید در همسرتون نه این‌که تغییر کامل بدین ولی متوجه یک‌سری اشتباهات بکنینشون که رفتارشون رو متعادل‌تر کنید. اگه نمی‌شه، با خودشون آروم صحبت کنید.
وقتی کسی با من بد حرف می‌زنه و من هم عصبانی می‌شم و به‌جای صحبت کردن و حل مسئله عکس‌العمل نشون می‌دم، طبیعتاً شعله‌های این آتیش بیشتر می‌شه، به هیچ‌جایی هم نمی‌رسیم و اون آدم هم توهین‌هاش بیشتر می‌شه، درسته؟ پس می‌گم با توجه به این‌که سنتون کمه و بچه ندارین، می‌تونین اول امتحان کنین، خودتون با خود همسرتون سعی کنین که متوجه‌شون کنین که وقتی یک بحث یا مشکل پیش میاد، بهتره که پدر و مادرها رو وسط نکشیم. راجع به من، راجع به خودم صحبت می‌کنم و این اتفاقی که الان افتاده و این موقعیتی که توشیم؛ شما راجع به خودتون صحبت کن. این تکرار می‌خواد؛ این‌جوری نیستش که یک‌بار یا دوبار امتحان کنین و وقتی نشد بگین: «من دوبار این کار رو کردم، نشد». نه، این سه ماه، چهار ماه، ۵ ماه، ۶ ماه سعی، صبر و تداوم می‌خواد. نشد؟ می‌رید سراغ خانواده همسرتون و سعی می‌کنید که از اون‌ها کمک بگیرید. نشد؟ شروع می‌کنید خودتون رو قوی کردن تا به جایی برسید که بتونید از اون موقعیتی که هستید بیاید بیرون، یا با قدرت بیشتری صحبت کنید. یک‌کدوم از این‌ها. راه دیگه‌ای به نظرم نمی‌رسه.

نظرتون چیه؟

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر

سلام به دوستان عزیزمون!

قبل از اینکه سوالتون رو بپرسید، چند تا نکته هست که دوست داریم باهاتون در میون بذاریم. این نکته‌ها برای اینه که هم شما راحت باشید و هم ما بتونیم به بهترین نحو بهتون کمک بکنیم.

1. درباره پاسخ‌ها

از زبان دکتر طناز فرازی: سعی می‌کنم تا جایی که تجربه و دانشم اجازه میده به بیشتر سوال‌ها پاسخ بدم. البته چون تعداد سوالات زیاده، اول تیم من اون‌ها رو بررسی می‌کنه و سوالاتی که تکراری نیستن رو برای من میفرسته.

2. سوال‌ها و جواب‌ها برای همه منتشر میشن

چرا اینکار رو می‌کنیم؟
چون معتقدیم دغدغه‌ها و سوالات شما می‌تونه به خیلی‌های دیگه هم کمک کنه. برای همین:

همه پاسخ‌ها (البته با اجازه شما) توی وب‌سایت منتشر میشن.

✅ سوال‌ها رو به صورت ناشناس منتشر می‌کنیم. اسم شما جایی نمیاد.

✅ لطفاً توی سوالتون، اسم، آدرس، شماره تلفن خودتون یا دیگران، جزئیات خیلی خصوصی و شخصی مربوط به خودتون یا اطلاعات دیگران رو بدون اجازه‌شون ننویسید.

???? یک نکته مهم: اگر نیاز دارید جزئیات خصوصی رو مطرح کنید، بهتره از فرم‌های خصوصی یا ایمیل استفاده کنید. تو پروفایلتون یک فرم دیگه برای مشاوره با خانم دکتر طناز فرازی داریم. این فرم کاملا امنه و مستقیم برای خانم دکتر ارسال میشه.

3. موقع پرسیدن سوال این نکات رو حتما رعایت کنید:

✅ سن خانم و آقا یا هر شخص دیگه ای که در موردشون سوال دارین

✅ مجرد هستین یا متاهل

✅ فرزندی دارین یا خیر؟ چند سالشونه؟ جنسیتشون چیه؟

✅ چند وقته ازدواج کردین؟ یا چند وقته در رابطه هستین؟

سوالات کلی نپرسید مثلا: ما با هم می‌تونیم ازدواج کنیم؟ ضعیفم باید چیکار کنم؟

 ????مواردی مثل اسم، شهر محل سکونت یا اطلاعاتی که ممکنه با مطرح کردنش هویتتون لو بره رو ننویسید

???? دقت کنید خانم دکتر فقط یک بار سوال شما رو پاسخ می‌دن هر موردی که باعث می‌شه خانم دکتر بتونن بهتر راهنمایی کنن رو ذکر کنید.

4. چه سوالایی رو نمی‌تونیم جواب بدیم؟

  • تجویز دارو – این کار فقط با معاینه حضوری امکان‌پذیره
  • موضوعات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود
  • محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز
  • سوالات با محتوای نامناسب

5. موارد اورژانسی

توجه فرمایید: این فرم برای موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست!

اگر در شرایط بحرانی هستید، لطفاً فوراً با این شماره‌ تماس بگیرید:

???? اورژانس اجتماعی: 123

???? یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

6. تغییرات احتمالی

ممکنه گاهی این قوانین رو به‌روزرسانی کنیم. اگر از سایت استفاده می‌کنید، یعنی با تغییرات هم موافقید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی یه سری به این صفحه بزنید.


تأیید نهایی

با زدن دکمه “موافقم”، تأیید می‌کنید که:

  • این نکات رو خوندید و باهاشون موافقید.
  • می‌دونید که سوال و جوابتون ممکنه منتشر بشه (برای کمک به دیگران).
  • در صورت نیاز، اطلاعات خصوصی رو حذف می‌کنید.

آخرین به‌روزرسانی: 31 شهریور 1404

اگر سوالی درباره این قوانین دارید، می‌تونید به ما ایمیل بزنید:
info@tannaz.org