سوال کامل مخاطب: من یک خانم ۴۶ ساله هستم و دختری ۱۹ ساله دارم که الان ۱۳ ساله طلاق گرفتم و الان با آقایی آشنا شدم که ده سال از من کوچکتره و با هم خیلی خوب بودیم، ولی بهتازگی متوجه خیانتش شدم؛ چیکار باید بکنم؟
پاسخ: دکتر طناز فرازی
ببینین عزیزم، اینکه حالا اختلاف سنتون ۱۰ ساله و ایشون کوچکترن خیلی مسئلهای نیست؛ در مورد این خیلی خیلی صحبت کردیم. اگر که ایشون با شما و شما با ایشون اوکی بودید، خب باشه، یه خرده زیاده ولی باشه، اوکیه. وقتی یک خیانتی اتفاق میافته، من از این آدمهاییام که همیشه گفتم خیانت پایان یک رابطه نیست و خیلی دلیلها ممکنه برای یک خیانت باشه. همیشه این نیستش که طرف مقابل منو دوست نداره، یا من آدم بدیام، یا اون آدم خیلی کثیفه، بده، آدم خوبی نیست، اصلاً دائم این کار رو میکنه، حتماً باز هم تکرار میکنه؛ اصلاً از این حرفها نیست.
ولی در بعضی شرایط، یعنی همیشه به عنوان یک روانشناس ما کل شرایط یک نفر رو نگاه میکنیم دیگه؛ در شرایطی که شما با ایشون دارید، خب همچین اتفاقی افتادن اصلاً بعید نبوده. شما ۱۰ سال از ایشون بزرگتر هستید، یک دختر ۱۹ ساله دارید. ایشون آینده خاصی رو احتمالاً با شما نمیبینند. حالا در یک برههای از زمان این دوستی شکل گرفته، که گفتم خیلی از دوستیهایی که شکل میگیره قرار نیست به تعهد یا ازدواج یا جای خاصی برسه. عمر این دوستی الان تموم شده و ایشون شخص دیگهای رو دیدن که بهش بیشتر میخورن و احتمالاً از نظر سنی بهش نزدیکتر هستند یا به دلیل دیگهای براشون مناسبتره و رفتن این کار رو انجام دادند.
الان با توجه به اینکه آینده خاصی تو رابطه شما نیست، میگید که: «خب الان من چیکار کنم؟» رابطه تموم شده دیگه، میخواین الان چیکار کنین؟ دوباره برگردن بهاحتمال زیاد تو کیس شما، در این کیس خاص، احتمال خیلیخیلی زیاد دوباره این اتفاق میافته و هر دفعه شما از دفعه قبل ناراحتتر میشید، دلشکستهتر میشید، رنجیدهتر میشید و بعد، ارتباطهای جدید رو تازه شروع کردن براتون سختتر و سختتر میشه.
یک مشکل خیلی بد دیگه اینه که شما یک دختر جوان ۱۹ ساله در خونه دارین. فکر میکنید اگر زمانی که یک پسری که از شما کوچکتره (و در این نوع رابطهها معمولاً خیانت خیلی کم اتفاق میافته اگه رابطه عاطفی قوی باشه، چون خانمها شکل مدیر اون رابطه عاطفی میشن اون رابطه رو میگردونن)، تو یک همچین رابطهای که نشده اون رابطه توسط شما بچرخه و این اتفاق افتاده، دوباره این پسر رو برگردونین، چه الگویی دارین به دخترتون نشون میدین؟ که هرکی هر کاری کرد، ادامه بده.

