طناز و شما

چرا وقتی از پارتنرم می‌خواهم برایم هزینه کند، مرا به مادی‌گرایی متهم می‌کند؟

0:00
/
0:00

سوال کامل مخاطب: چرا به پسرها که می‌گی: «دوست دارم برام خرج کنی»، سریع می‌گن که: «خودت رو برای فروش گذاشتی»؟ مگه ما ایستگاه صلواتی هستیم که مجانی براشون در دسترس باشیم و همه‌جوره جسم و روحمون رو براشون بذاریم؟

پاسخ: دکتر طناز فرازی
ما همین‌جا، همین اولِ اول با این توضیحی که شما دادین دچار اشکال بزرگ می‌شیم. یعنی اگر که یک شخصی با یک شخصی دوست می‌شه و داره احساسش، عواطفش و به قول شما فیزیکش رو در اختیار طرف قرار میده، اون باید و حتماً برای من یک‌سری خرج و مخارج رو انجام بده؟ این‌که خیلی با دوست داشتن فرق داره؛ من بارها و بارها گفتم.
ما زمانی وارد رابطه عاطفی با شخصی می‌شیم که یک‌سری چیزها داریم (زیاد هم ازش داریم) و می‌خوایم با کسی به اشتراک بذاریم. او هم یک‌سری چیزها داره که می‌خواد با ما به اشتراک بذاره، ولی هیچ‌ کدوم برای دیگری تعیین تکلیف نمی‌کنیم که: «تو باید این کار رو بکنی، تو باید فلان خرج را انجام بدی، تو باید با من رابطه فیزیکی داشته باشی، یا تو باید تو رابطه فیزیکی اگه من دارم خرج این و اون رو بهت می‌دم، فلان کار و فلان کار رو انجام بدی.»
این‌ها یک چیزهاییه که در مسیری که داریم می‌ریم جلو، هرچی شناختمون از هم بیشتر می‌شه، رابطه قوی‌تر می‌شه و عمیق‌تر می‌شه، خودش باید پیش بیاد؛ نه این‌که به‌زور باشه. اگر چیزیه که طرف مقابل متوجه نمیشه و من خیلی دوست دارم و زمان کافی هم گذشته، غیرمستقیم بهش می‌گم و اگه نخواست، یا طرف رو همون‌جوری که هست می‌پذیرم یا من از رابطه میام بیرون.
یک مسئله دیگه اینه که گفتین: «نه ازدواجی، نه تعهدی». اصلاً قرار نیست همه‌ رابطه‌ها ختم بشه به تعهد و ازدواج؛ خیلی رابطه‌ها این‌جوری نیست. یک رابطه‌ست چون من و شما از زمان مشترکمون با همدیگه لذت می‌بریم. حالا این لذت بردن می‌شه: با هم بیرون میریم، با هم مسافرت می‌ریم، با هم رابطه فیزیکی داریم شاید، با هم درس می‌خونیم، با هم کلاس‌های مختلف می‌ریم و با خانواده‌ها و دوست‌های هم‌ گروهی رفت‌وآمد می‌کنیم. بعد هم هرکسی میره دنبال زندگی خودش.
دوست‌های آدم معمولاً در سن‌وسال به آدم خیلی نزدیک هستند، ولی به ازدواج که می‌رسیم معمولاً این اختلاف سن بیشتر می‌شه (برای کسایی که بخوان در مسیر دوستی و دوست‌دختر و دوست‌پسری برن). اون‌هایی هم که نه، مسیرشون اینه که آقا معرفی می‌شیم، میان خواستگاری و ازدواج، که تکلیف روشنه.
بنابراین این حرف از پایه اشکال داره که: «اگه من بخوام این کارها رو بکنم، باید خرج کنه». بعد هم ببینین، منِ نوعی اگه چندین بچه داشته باشم که حالا یک تعدادیشون دختر و یک تعدادی پسر باشند، برای من که فرقی نمی‌کنه. منِ مادر برای تمام بچه‌هام یک‌جور زحمت کشیدم و بچه‌های من هم توی این خونه یک‌جور بزرگ شدن و اون‌ها هم وقتی وارد جامعه شدن تقریباً مدل هم‌دیگه‌ان. این رفته سر کار، اون‌ یکی رفته سر کار، درس‌هاشونو تموم کردن. خب چه فرقی می‌کنه؟ همه‌شون دارن زحمت می‌کشن.
چرا باید پسر یکی دیگه بیاد برای دختر من کارهای دختر من رو انجام بده؟ و چرا پسر من باید بره برای دختر یک نفر دیگه، همه کارهایی رو که اون آدم باید خودش در اون موقع برای خودش انجام بده رو انجام بده؟ «کادو دادن» و «یک کاری رو دلی انجام دادن»، متفاوته با وظیفه‌ای که: «شما باید برای من خرج بکنی».

نظرتون چیه؟

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر

سلام به دوستان عزیزمون!

قبل از اینکه سوالتون رو بپرسید، چند تا نکته هست که دوست داریم باهاتون در میون بذاریم. این نکته‌ها برای اینه که هم شما راحت باشید و هم ما بتونیم به بهترین نحو بهتون کمک بکنیم.

1. درباره پاسخ‌ها

از زبان دکتر طناز فرازی: سعی می‌کنم تا جایی که تجربه و دانشم اجازه میده به بیشتر سوال‌ها پاسخ بدم. البته چون تعداد سوالات زیاده، اول تیم من اون‌ها رو بررسی می‌کنه و سوالاتی که تکراری نیستن رو برای من میفرسته.

2. سوال‌ها و جواب‌ها برای همه منتشر میشن

چرا اینکار رو می‌کنیم؟
چون معتقدیم دغدغه‌ها و سوالات شما می‌تونه به خیلی‌های دیگه هم کمک کنه. برای همین:

همه پاسخ‌ها (البته با اجازه شما) توی وب‌سایت منتشر میشن.

✅ سوال‌ها رو به صورت ناشناس منتشر می‌کنیم. اسم شما جایی نمیاد.

✅ لطفاً توی سوالتون، اسم، آدرس، شماره تلفن خودتون یا دیگران، جزئیات خیلی خصوصی و شخصی مربوط به خودتون یا اطلاعات دیگران رو بدون اجازه‌شون ننویسید.

???? یک نکته مهم: اگر نیاز دارید جزئیات خصوصی رو مطرح کنید، بهتره از فرم‌های خصوصی یا ایمیل استفاده کنید. تو پروفایلتون یک فرم دیگه برای مشاوره با خانم دکتر طناز فرازی داریم. این فرم کاملا امنه و مستقیم برای خانم دکتر ارسال میشه.

3. موقع پرسیدن سوال این نکات رو حتما رعایت کنید:

✅ سن خانم و آقا یا هر شخص دیگه ای که در موردشون سوال دارین

✅ مجرد هستین یا متاهل

✅ فرزندی دارین یا خیر؟ چند سالشونه؟ جنسیتشون چیه؟

✅ چند وقته ازدواج کردین؟ یا چند وقته در رابطه هستین؟

سوالات کلی نپرسید مثلا: ما با هم می‌تونیم ازدواج کنیم؟ ضعیفم باید چیکار کنم؟

 ????مواردی مثل اسم، شهر محل سکونت یا اطلاعاتی که ممکنه با مطرح کردنش هویتتون لو بره رو ننویسید

???? دقت کنید خانم دکتر فقط یک بار سوال شما رو پاسخ می‌دن هر موردی که باعث می‌شه خانم دکتر بتونن بهتر راهنمایی کنن رو ذکر کنید.

4. چه سوالایی رو نمی‌تونیم جواب بدیم؟

  • تجویز دارو – این کار فقط با معاینه حضوری امکان‌پذیره
  • موضوعات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود
  • محتوای خشونت‌آمیز یا توهین‌آمیز
  • سوالات با محتوای نامناسب

5. موارد اورژانسی

توجه فرمایید: این فرم برای موارد اورژانسی و بحرانی مناسب نیست!

اگر در شرایط بحرانی هستید، لطفاً فوراً با این شماره‌ تماس بگیرید:

???? اورژانس اجتماعی: 123

???? یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

6. تغییرات احتمالی

ممکنه گاهی این قوانین رو به‌روزرسانی کنیم. اگر از سایت استفاده می‌کنید، یعنی با تغییرات هم موافقید. پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی یه سری به این صفحه بزنید.


تأیید نهایی

با زدن دکمه “موافقم”، تأیید می‌کنید که:

  • این نکات رو خوندید و باهاشون موافقید.
  • می‌دونید که سوال و جوابتون ممکنه منتشر بشه (برای کمک به دیگران).
  • در صورت نیاز، اطلاعات خصوصی رو حذف می‌کنید.

آخرین به‌روزرسانی: 31 شهریور 1404

اگر سوالی درباره این قوانین دارید، می‌تونید به ما ایمیل بزنید:
info@tannaz.org